unables kv horizontal

Właściciel zdjęcia: 9UNZ

Recenzja Unables na Nintendo Switch

Zazwyczaj, gdy postać w grze się nie porusza, to wypada odnotować krytyczny błąd i całość szybko odinstalować. Warszawskie 9UNZ pokazuje, że brak ruchu bohatera wcale nie musi ujmować zabawie. W Unables pomożemy tym, którzy najbardziej tego potrzebują. To pokraczne zbieractwo przedmiotów w krzywym zwierciadle zadebiutuje na Nintendo Switch (i innych platformach) 14 marca 2024 roku.
Internet 20240303 130210 10

Nie mogę pisać


9UNZ nie ukrywa, że celuje w casualowe gry arcade’owe. Zestaw takich pojęć potrafi wywołać mdłości i kojarzyć się z telefonami komórkowymi, ale ich debiutanckiemu projektowi bliżej do podkreślenia ich kreatywności. W Unables naszym celem jest manewrowanie światem/otoczeniem, by nieruchoma postać zdobyła założone przez twórców przedmioty.

I… w zasadzie to by było na tyle. Na przestrzeni dostępnych poziomów nasze możliwości pozostają niezmienione. Kręcisz wszystkim, ewentualnie otwierasz drzwi lub wykorzystujesz zjawiska pogodowe, by zmieścić się z zadaniem w krótkim limicie czasowym - dla poziomu trudnego, bo łatwy nie ogranicza zegara.
Internet 20240303 130210 9
Oczywiście każdy kolejny etap jest coraz bardziej skomplikowany i o ile nie rośnie ich wielkość, tak będą one coraz bardziej złożone i zdecydowanie bogatsze we wszelkie przeszkadzajki. Nierzadko wymagana będzie też od nas właściwa kolejność.


Nie mogę się ruszać


Pamiętam swój pierwszy kontakt z tytułem kilka lat temu na Pixel Heaven i wywoływał on uśmiech. Sporo minęło, ale dalej łatwo tu mówić o sympatycznej otoczce. Świetnie sprawdza się narrator komentujący wydarzenia w mocno humorystycznym tonie. Nie gorzej wypadają same pomysły na kolejne etapy. Nikt nie będzie narzekał na ich różnorodność. Zaczniemy od klasycznej pomocy pijakowi w mieszkaniu (to akurat naciągane, bo oni robią wszystko na mitycznym autopilocie), by zaraz terroryzować miasto nieruchomym potworem, czy brać udział w szalonej przejażdżce autobusem. W zasadzie każdy z nich chciało się odkryć (większość pozostaje zablokowana za naszymi osiągnięciami w postaci gwiazdek) i trudno byłoby wskazać jakieś wyraźnie słabsze akcenty na tym polu.
Internet 20240303 130210 8
Nie wiem tylko, na ile sam pomysł tworzy z tego pełnoprawną produkcję, bo swoją przygodę z Unables określiłbym jako odskocznię/ciekawostkę. Fajnie było zobaczyć kolejne levele, ale po ich perfekcyjnym skończeniu powrót był pozbawiony jakiegokolwiek sensu.


Nie mogę się frustrować


Fizyka gra tu oczywiście pierwsze skrzypce, ale moje panowanie nad wydarzeniami było na całej szerokości dyskusyjne. Znaczniki nad kluczowymi przedmiotami są ogromne, a widząc podłogę trudno określić, co oddziela naszego bohatera od wymaganego przedmiotu i czemu tego nie łapie.

Spory jest ten problem z czytelnością. Kręcąc otoczeniem we wszystkie strony, mając na uwadze zwiększającą się ilość rzeczy na ekranie, coraz trudniej zorientować się w całości. Skłamałbym, pisząc, że stawałem się w ten tytuł lepszy. Tu bliżej było do grania “na farta”. Z jednej strony wyczuwam tu przyjazność takich założeń dla niedzielnych graczy chcących się rozerwać, ale miesza się to bardzo często z frustracją i bezradnością. Momentami nawet z nieskuteczną próbą określenia, gdzie nasz bohater obecnie się znajduję. Granie handheldowe, choć uzbrojone w obowiązkowe sterowanie żyroskopem, uwypukla tę przypadłość.
Internet 20240303 130210 6

Nie mam do czego wracać


Mała, krótka (15 leveli) i na chwilową radość. Premierowa cena na poziomie 50 złotych wydaje się jak najbardziej zasadna i podpowiadać potencjalnemu klientowi, co znajdzie w środku. W przypadku przed chwilą debiutującego Cricket Through the Ages (recenzja TUTAJ) pisałem, że nawet najlepszy żart powtarzany na okrągło stanie się męczący. Powtórzę to stwierdzenie, bo trudno mi o lepsze. 

Dziękujemy firmie Forever Entertainment za dostarczenie gry do recenzji.


Plusy:

Thumb Up

Sympatyczny pomysł

Thumb Up

Różnorodność poziomów

Thumb Up

Humor komentującego narratora


Minusy:

Thumb Down

Znikoma widoczność często rodzi frustrację

Thumb Down

Mała ilość poziomów i brak podstaw do powrotu

Thumb Down

Żart wielokrotnie powtarzany musi kiedyś zmęczyć

6 / 10

Nasza ocena

Awatar

Niko Włodek



Komentarze (0)

Zaloguj się lub zarejestruj aby dodać komentarz