Mother 3, trzecia gra w serii Mother, to ukochana gra RPG stworzona przez Nintendo. Osoby mówiące po angielsku mogą znać tę serię jako Earthbound, a lokalizacja trzeciej części dla anglojęzycznych graczy znajduje się na liście życzeń wielu fanów. Pomimo że gra jest dostępna w Japonii od 2006 roku, gracze z Ameryki Północnej musieli polegać na nieoficjalnych tłumaczeniach, aby doświadczyć tej unikalnej narracji i wciągającej rozgrywki.
W niedawno wydanym dokumencie twórca Mother 3, Shigesato Itoi wyraził swoje poparcie dla oficjalnej lokalizacji angielskiej, mówiąc: „Chciałbym, żeby ludzie w Stanach Zjednoczonych zagrali w Mother 3.” Chociaż miło jest mieć takie pragnienie, przetłumaczenie gry na język angielski jest znacznie bardziej skomplikowanym procesem, jeśli chodzi o zrozumienie przez publiczność zachodnią.
Mimo entuzjazmu Itoiego, istnieją wciąż przeszkody do pokonania przed rozpoczęciem lokalizacji angielskiej. Złożoność procesu lokalizacji była kluczowym czynnikiem niechęci Nintendo, według Itoiego. Niemniej jednak Itoi pozostaje optymistyczny co do znalezienia rozwiązania. Zawsze istnieje możliwość grania w nieoficjalne tłumaczenia stworzone przez fanów, ale nie będą one tak dobre jak te stworzone przez profesjonalnych tłumaczy.
Shinichi Kameoka, producent Mother 3, również wyraził chęć wydania gry na rynkach anglojęzycznych. W trakcie rozmowy z Nintendo Everything, Kameoka opisał proces tworzenia gry i wyraził opinię, że byłoby dobrze zobaczyć oficjalną lokalizację angielską.
Ostateczna decyzja dotycząca oficjalnej lokalizacji angielskiej leży w gestii Nintendo. Niestety, już słyszeliśmy, że faktycznie uważają, iż seria nie potrzebuje takiej lokalizacji. Reggie Fils-Aime, były prezydent Nintendo of America, zajął się długo istniejącym pytaniem, dlaczego Mother 3 nigdy nie doczekała się oficjalnej zachodniej premiery.
W wywiadzie dla Eurogamer News Podcast, Reggie wyjaśnił, że temat gry nie był głównym powodem jej braku na zachodnich rynkach. Zamiast tego, głównym powodem były względy biznesowe i warunki panujące na rynku w tamtym czasie.
Nintendo może być twórcą twoich ulubionych gier z dzieciństwa, ale koniec końców to firma. Musi zarabiać pieniądze, a praca nad czymś takim jest kosztowna. Cena lokalizacji gry musi iść w parze z potencjałem dochodowym. Niestety, Earthbound nie jest najpopularniejszą serią Nintendo i prawdopodobnie nie zwróciłaby się, biorąc pod uwagę koszty marketingu.
Co sądzicie o stanowisku Nintendo w kwestii lokalizacji Mother 3? Czy uważacie, że istnieje wystarczający popyt na tę grę wśród anglojęzycznych graczy? Dajcie nam znać w komentarzach lub na naszych mediach społecznościowych.