hq720

Właściciel zdjęcia: Ubisoft

Jak to działa na Nintendo Switch 2 - Assassin’s Creed Shadows

We wtorek miała miejsce premiera Assassin’s Creed Shadows na Nintendo Switch 2. Paradoksalnie jest to jedna z pierwszych tak dużych gier firm trzecich, która również w tym roku debiutowała na innych sprzętach - Star Wars Outlaws było starsze. Z jednej strony mamy Ubisoft, który pokazał swoim Gwiezdno Wojennym występkiem, że potrafi dopieścić port na NSW2, a z drugiej to wciąż przepełniony znacznikami Asasyn, który ma znacznie bardziej otwarty świat, co zawsze rodzi komplikacje. Shadows to też wyzwanie dla Switcha w postaci nowego silnika Anvil, co przy udanej operacji otworzyłoby możliwości na przyszłość. Jak to wszystko wyszło?
20251202-01KBG8VS5E38PEG19J3C68ANJB-247F51EF-4367-4A19-9881-1C171062B7BE
Tu musimy zacząć mierzyć siły na zamiary. Wiadomym jest, że Switch 2, przez swoją hybrydowość, nie ma szans oferować takiej samej jakości, jak starsi koledzy z dużych ekranów. Decydując się na wydanie z NSW2, zawsze należy wziąć pod uwagę ustępstwa, które dla takiej gry będą nieuniknione. Czy AC Shadows działa dobrze na Switch 2? Bez wątpienia TAK. Czy działa idealnie i bez zgrzytu? Nad tym już wypada się pochylić. Mówiąc wprost - jest dobrze, zgrzytów podczas gry raczej nie będzie, ale nieco poważniejsza analiza pokaże słabsze strony.

Gra została uzbrojona w DLSS, co ma poprawić nam jakość obrazu za sprawą sztucznej inteligencji. W docku dostajemy tu rozdzielczość 1080p (znana jako Full HD), która jest upscale’owana za pomocą tej technologii. Na pierwszy rzut oka wygląda dobrze, w statycznym obrazku wręcz bardzo dobrze, ale w ruchu obiekty potrafią pokazać swoje słabsze oblicze. Szczególnie jest to odczuwalne w gęstych lasach umiejscowionych w oddali. Gra nie zdąży załadować (lub nie ma w ogóle mocy tego robić) ostrzejszych tekstur, co będzie w dużej mierze furtką dla czepialskich. Czy będzie to przeszkadzać w rozgrywce? Szczerze wątpię.
20251202-01KBG8V7KFWYB0MB3RYGKDSGF1-D016F906-532D-4E09-94E4-EBA83CEC9A84
Ograniczenia pamięci RAM w konsoli sprawiły, że można zapomnieć o ray-tracingu. Nie będzie to więc gra, która dogoni bardzo chwalony port SW: Outlaws. Zmiana silnika, większa połać terenu, wiec trzeba było z czegoś zrezygnować. Podobny rykoszet dotyczyć będzie włosów postaci, detali strojów, czy ilości NPCów w miastach. To tutaj Ubisoft szukało poluzowań tego graficznego pasa, co w dużej mierze należy pochwalić. Są to elementy, które cieszyć będą tylko najsprawniejsze oczy, a ich brak jest w grupie tych, które większość będzie w stanie przełknąć dla stabilności.

Założeniem twórców było utrzymanie 30 klatek na sekundę, co w dużej mierze się udało. Są bardziej zatłoczone momenty, gdzie ewidentnie gra dostanie czkawki, nawet zdarzają się one w module rozbudowywania wioski (co raczej zaskoczyło negatywnie), ale przez większość czasu zachowuje stałą wartość. Paradoksalnie najbardziej cierpią na tym cut-scenki, które działają w mniejszym klatkażu. A że od nich się zaczęło (gra ma fatalne tempo na pierwszych godzinach i przytłacza ekspozycją!), to szybko zacząłem mieć obawy o jakość portu - na szczęście bezpodstawne.
20251202-01KBG8VG7NW558SYR472CFZ810-F517AA2A-FB66-4A5A-9184-3B7B3F167CD0
Całość została uzbrojona w cross-save, więc wasz stan gry z innych sprzętów może zostać przeniesiony na Switch 2 i kontynuowany w podróży. Na ten moment zabrakło wsparcia myszki (...jakby jakiś sadysta chciał, to podobno ma być dodana w przyszłości), ale już dotyk przy przeglądaniu menu wewnątrz gry, w tym mapy, został zaimplementowany.

Oczywiście Ci najbardziej czepliwi będą mieli tu pełne ręce roboty w szkalowaniu Switch 2, ale przyzwyczajeni do słabszych warunków Nintendo wyjdą z tego portu suchą stopą. To kolejny raz bardzo dobra robota Ubisoftu, który może i nie jest uwielbiany, ale w świecie giganta z Kyoto dowozi sporo jakości. Najważniejsze, że ich porty są efektem pracy, a nie próby szybkiego zarobku przy jak najmniejszym jej nakładzie. Nie robią tego na szybko, nie robią na odwal się, a już wspomniany Outlaws pokazał, że gra będzie regularnie patchowa - czyli w domyśle będzie tylko lepiej!
20251202-01KBG8VBNXN1YES7YSGVMZQE5V-45F4B96A-E710-4B67-BA75-8189347D07C7
Samo Shadows nie jest grą idealną. Ma wiele brudu pod paznokciami (pod kątem czysto gameplayowym i tego Ubisoftowego przytłoczenia gracza znacznikami) oraz błędów i glitchy, które nawiedziły też inne sprzęty. Czasami jakiś NPC mi przejedzie po ziemi, jakby jechał po lodzie, a i gra potrafiła mi się kilkukrotnie wysypać do pulpitu. To ostatnie mnie martwiło bardziej niż jakikolwiek inny problem, bo dotyczył on często konkretnych momentów i potrafił się powtarzać - czyli nie był to wyłącznie odosobniony wypadek przy pracy.
20251202-01KBG8VMCN2HP93KHJ3AAJ403J-BA1C4270-32B4-49FC-BE6F-66A0E8625F40
Nie jestem fanem tej serii. Nagły nawrót upodobań też mi nie grozi, ale trzeba oddać co cesarskie - port jest dobry. Może nie idealny, ale na pewno w granicy rozsądnych ustępstw dla tych, którzy są na nie gotowi. Nie jest to potwór, który będzie straszył dzieci w nocy i namawiał do zakupu mocniejszego sprzętu. Spokojnie można zostać w obozie Mario i poskradać się w feudalnej Japonii jako Naoe, czy wjechać w całą grupkę jako Yasuke. Nie mam zamiaru poświęcać czasu na tematy ideologiczne, czy nawet te stricte gameplayowe. Mam wrażenie, że każdy najlepiej wie, gdzie jest ulokowane jego uczucie względem Asasynów i stwierdziłem, że to nie miejsce na takie rozważania.

PS: Wiadomo, że żaden ze mnie tech-specjalista i naprostować mnie można w komentarzach. Kwestie te często upraszczam w recenzjach, ale tu chciałem przybliżyć nieco jakość tym zastanawiającym się nad zakupem. Podsumowując - da się grać!

Dziękujemy za klucz firmie Ubisoft Polska

Awatar

Niko Włodek

Postaw mi kawę na buycoffee.to


Komentarze (3)

Zaloguj się lub zarejestruj aby dodać komentarz

switchunio
03.12.2025 19:46
Spoko fajny text oby więcej podobnych z serii jak to działa na switchu 👍
korazdrzewa
03.12.2025 21:46
Jak tylko będą ku temu okazje, bo w porty aż tak nam nie obrasta ;) Niko
PressXtoJump
03.12.2025 17:43
Widziałem porównania, ale nie ze względu na "co ładniejsze" tylko dla elementów, które dla Switcha 2 zrobiono inaczej. Dlatego dla mnie najbardziej rzuca się jakość wody a dokładniej mówiąc - brak odbić i "kiślowatość" (tak samo w StarWars od Ubi nie podobają mi się twarze). Reszta? Trudno będzie zauważyć to wszystko będąc skupionym na rozgrywce, chyba, że jest się koneserem wyglądu ździebeł traw i maniakiem trybu fotograficznego. Dobrze, że takie porty mają szanse pojawiać się na Switchu 2, tylko kwestia tego co Autor zauważył - włożona praca - czy zawsze tak będzie? Nie wiadomo. Czy Switch 2 zostanie w tyle, bo gry będą techniczne rozbuchane? Nie wiadomo. Życzę sobie i innym graczom aby było coraz lepiej a Switch 2 dostawał dużo exów, które pokażą moc konsoli.